Wednesday, April 14, 2010

Banyak Wang Palsu Sekarang

KUALA LUMPUR - Tidak kurang 10 peniaga di sekitar Desa Setapak di sini dilaporkan terpedaya dengan taktik licik seorang lelaki yang menggunakan wang RM50 palsu untuk membayar makanan dan bara- ngan runcit sejak dua minggu lalu.
Lelaki berusia dalam lingkungan 30-an tersebut dipercayai telah melakukan perbuatan tersebut selepas kesemua peniaga yang diperdayanya memberikan gambaran yang hampir serupa mengenai bentuk fizi- kalnya.
Dia dikatakan menggunakan teknik membelah wang yang tulen sebelum menampalnya dengan bahagian yang palsu sama ada pada muka depan atau belakang not tersebut. Hampir kesemua wang yang diguna- kan mempunyai nombor siri yang sama.
Selepas itu, dia akan mengunjungi mana-mana kedai yang mempunyai ramai pelanggan dan terus membuat pembayaran untuk mengelakkan kegiatannya terbongkar.
Sehubungan itu, peniaga-peniaga tersebut yang semakin resah dengan penularan taktik tersebut selepas menerima 10 keping wang RM50 palsu bersepakat untuk membuat aduan kepada MCA Wangsa Maju dan polis.
Salah seorang peniaga makanan, Chan Kam Wei, 54, mendakwa, dia menerima wang RM50 daripada seorang lelaki yang membeli makanan di kedainya kira-kira dua minggu lalu.
"
P/s :Macam2 sekarang ni...

sumber :Kosmo

Post a Comment

Untuk pertanyaan.. Sila tinggalkan comment anda..