Sunday, February 7, 2010

Melajukan FireFox

 

 Mozilla Firefox - juga dipanggil ‘Firefox’ – secara umumnya cuma satu Internet browser yang percuma, sama seperti Internet Explorer sebagai contoh. Mozilla dengan erti kata lain menyediakan satu kumpulan software lengkap untuk aplikasi web seperti browser, bersama mail client, chat client dan banyak lagi.




Firefox Terlalu Popular ? Jadi, mengapa Firefox terlalu popular berbanding produk-produk Mozilla yang lain?
Kerana ia merupakan satu aplikasi ringkas, jadi anda tidak perlu bertukar kepada aplikasi lain secara tiba-tiba sedangkan anda amat menyukai aplikasi yang anda gunakan sekarang seperti Outlook Express, mIRC, dll. Anda boleh muat turun Firefox dan gunaknnya bersam-sama aplikasi web-based yang lain – Internet Explorer pun boleh – tanpa perlu menghadi sebarang masalah.
Anda tidak perlu lagi install pelbagai software untuk setiap fungsi yang anda ingin gunakan, cuma tambahkan extension yang anda ingin gunakan dalam Firefox. Sekurang-kurangnya anda dapat jimatkan ruang cakera keras anda untuk install pelbagai aplikasi yang anda ingin gunakan.
“Ok” anda jawab, “Saya malas…kenapa saya perlu muat turun. install dan tweak Firefox – kenapa saya tidak boleh terus je gunakan Internet Explorer?”
Pertama sekali, tiada sebab anda tidak boleh gunakan kedua-dua browser sekaligus. Artikel ini bukan untuk membuktikan bahawa Microsoft merupakan Jin Ifrit. Internet Explorer 7 merupakan browser yang bagus, Tetapi alasan yang paling kukuh untuk anda bertukar kepada Firefox adalah kerana top-notch security, Firefox ada ciri-ciri tamabahan yang tidak mampu difikirkan oleh logik akal yang sudah pasti tiada dalam Internet Explorer. Firefox boleh di’customize’ dalam pelbagai cara yang mana tidak berlaku pada Internet Explorer.
Firefox berubah/evolusi dengan pantas kerana ia meruapan aplikasisumber terbuka / open source software, ia ada komuniti dan developer yang sanggup menghabiskan banyak masa dan usaha dalam memberikan respon yang pantas kepada keperluan pengguna, membaiki sebarang ‘vulnerability’ yang ingin ‘exploit’ secepat mungkin, dan merubah Firefox kepada satu browser yang perlu ditandingi. Secra fakta, developer memerlukan idea daripada pengguna untuk memberikan idea kepada mereka supaya ciri-ciri baru dapat dicipta dalam versi Firefox yang akan datang.
Tip Untuk Melajukan Surfing Menggunakan Firefox.
- Credit to Tok_Aslim.
kepada pengguna Streamyx… kelajuan boleh mencecah 5 kali bila surfing dan telah terbukti…
1. Buka firefox anda, dantaip kat address tu —-> about:config
2. Right click kat mana2 pastu select New -> Integer …… dan paste skrip berikut ———–> nglayout.initialpaint.delay ………….. pastu set 300
kalau tidak berpuas hati dgn 300.. boleh disetkan kepada —–> 0
kalau masih tidak suka dgn kelajuannya… cuba yg ini pula, type skali lagi —-> about:config
1. tengok config tu dan scroll down sampai jumpa skrip tersebut
network.http.pipelining
network.http.proxy.pipelining
network.http.pipelining.maxrequests
2. double click kat situ utk tukar false tu kepada true, contohnya -
network.http.pipelining – true
network.http.proxy.pipelining – true
network.http.pipelining.maxrequests – 30 (sekali request 30 mai)
3. pastu type skali lg —–> about:config dan select New -> Integer dan paste skrip tersebut —>
nglayout.initialpaint.delay
set kepada 0
dan kita restart firefox (tutup dan buka semula)
kita boleh test… sepatutnya akan melajukan 2 hingga 3 kali lebih laju daripada biasa.. Selamat Mencuba……

Post a Comment

Untuk pertanyaan.. Sila tinggalkan comment anda..