Sunday, February 7, 2010

Facebook Perketat Setting Privacy

Sadarkah Anda? Ada yang berbeza dengan Facebook hari ini. Sebuah tingkap pop-up akan muncul bila kita melakukan sign-in ke dalam laman web jejaring terbesar saat ini. Jumlah anggota yang kian bertambah sekitar 350 juta akhirnya memaksa Facebook untuk mengetatkan setting privacy para ahlinya.”Sejauh yang kami tahu, ini merupakan kali pertama yang terjadi dalam sejarah internet,” jelas Simon Axten (juru bicara Facebook) melalui Cnet news.
Dalam tetingkap pop-up tersebut, Facebook mengingatkan anggotanya untuk lebih mementingkan keselamatan akaun Facebook peribadinya. BErmula dari status wall, info profil, hingga foto/video yang di-upload. Di sini pengguna akan dihadapkan pada 3 pilihan keselamatan, yaitu Friends,Friends of Friends, dan Everyone.
Untuk pilihan Friends, bererti pengguna hanya akan berkongsi informasi akaunnya kepada orang yang tergabung dalam akaun Facebooknya saja. Ini disarankan untuk data yang sensitif, seperti alamatemail atau nombor telepon.
Sedangkan pilihan Friends of Friends bererti, pengguna mengizinkan teman dari teman yang tergabung dalam jaringannya untuk melihat data yang di-share.
Untuk pilihan Everyone, bererti informasi yang tertera dalam akaun Facebook tersebut dapat diakses oleh siapa saja yang berhadapan dengan internet.
Selain ketiga pilihan di atas, masih ada alternatif lain, yaitu customize. Di sini pengguna dapat mengatur orang-orang tertentu yang berhak melihat akaunnya, iaitu dengan menaipkan nama pada field yang tersedia. Jadi, hati-hatilah dalam berkongsi informasi melalui laman web jejaring sosial.

Reactions:

Post a Comment

Untuk pertanyaan.. Sila tinggalkan comment anda..