Wednesday, September 7, 2011

Tips Menjimatkan Bateri Blackberry

Salam.. Selamat hari raya maaf zahir dan batin kepada semua pelawat blog bensantai. Dan selamat kembali berkerja. Macam mana raya pada tahun nie? seronok tak dapat balik kampung berjumpa sanak saudara bermaaf-maafan, bagi duit raya, bagi yang tak dapat bercuti tu, diharap bersabar, InsyaAllah tahun depan dapat bercuti sakan. kali nie ben nak bagi tips macam mana nak jimatkan bateri blackberry anda. Blackberry adalah salah satu smartphone yang digunakan untuk bisnes dan rangkaian sosial. Anda akan melanggan package dari telco pilihan anda untuk menyambungkan rangkaian internet, ini akan menyebabkan penggunaan tenaga bateri yang begitu banyak apabila berada pada line@coverage 3G dan EDGE. Kat sini ben nak kongsikan tips untuk menjimatkan bateri blackberry.





Pergi ke Option:

1. Tutup Bluetooth sekiranya tidak digunakan.
2. Tutup Wifi sekiranya tidak digunakan.
3. Tukar “backlight options”. Set kan “brightness” ke 50% saja. Manakala “timeout” kurangkan ke tahap paling minimum. Paling bagus 10saat saja.
4. Tutup data service sekiranya tidak menggunakan internet.
5. Tutup while roaming sekiranya tidak digunakan.
6. Tukar network mode 3G ke 2G
7. Enable auto on /off dan setkan jam berapa nak turn off sebelum tidur dan turn on apabila bangun.

Selamat mencuba.. Diharap Tips-tips tersebut dapat menjimat bateri anda...

P/S: Kalau tak nak bateri habis jangan lupa bawak charger atau beli portable bettery@travel bettery dalam harga RM60-RM150. Digalakkan beli portable bettery@travel bettery berjanama MiLi

Post a Comment

Untuk pertanyaan.. Sila tinggalkan comment anda..